Statut Fundacji

STATUT FUNDACJI „DZIECIĘCY UŚMIECH DO ŚWIATA”

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Fundacja pod nazwą „Dziecięcy Uśmiech do Świata”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Pana Marka Hajdułę, zwanego dalej „Fundatorem”, aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej notariusza Anety Magda w Bielsku- Białej, przy ul. 11-go Listopada 9, za numerami repetytorium A nr 1553/2000 z dnia 22 maja 2000 r. działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach ( Dz. U. nr 46, poz. 203 z 1991 r.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2.

Fundacja posiada osobowość prawną.

§ 3.

Siedzibą Fundacji jest miasto Bielsko-Biała.

§ 4.

Ze względu na statutowe cele, nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy dla zabezpieczenia społecznego.

§ 5.

1.    Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2.    Dla właściwego realizowania celów społecznych Fundacja może prowadzić
       działalność w kraju i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 6.

Fundacja może tworzyć oddziały, filie oraz przedstawicielstwa.

§ 7.

1.    Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej z zastrzeżeniem pkt 2
       oraz pkt 3 poniżej.
2.    Fundacja może podjąć działalność gospodarczą tylko w rozmiarach służących
       realizacji jej celów statutowych.
3.    Podjęcie przez Fundację działalności gospodarczej wymaga uprzednio zmiany
       niniejszego statutu w celu określenia zakresu, rodzaju i zasad jej prowadzenia.

§ 8.

Fundacja używa pieczęci wskazującej jej nazwę oraz siedzibę. Pieczęć Fundacji może także zawierać znak graficzny.

§ 9.

Fundacja może ustanowić odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

§ 10.

Fundacja ustanowiona jest na czas nieokreślony.

II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA

§ 11
.

Celem Fundacji jest działalność pożytku publicznego a w szczególności:
1.    niesienie pomocy dzieciom, młodzieży i innym osobom - niepełnosprawnym,
       osieroconym i chorym na serce,
2.    udzielanie pomocy domom dziecka, szpitalom i placówkom medycznym,
3.    pomoc w kształceniu uzdolnionych dzieci i młodzieży ze szczególnym
       uwzględnieniem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
4.    integracja dzieci, młodzieży oraz innych osób z niesprawnością ze zdrowym
       społeczeństwem,
5.    utworzenie i prowadzenie świetlicy rehabilitacyjnej dla osób niepełnosprawnych.

§ 12.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1.    organizowanie i finansowanie rehabilitacji dzieci, młodzieży i osób
       niepełnosprawnych;
2.    organizowanie i dofinansowywanie turnusów rehabilitacyjnych i obozów
       integracyjnych dla osób wymienionych w § 11;
3.    organizowanie i finansowanie wycieczek i zabaw dla osób wymienionych w § 11;
4.    organizowanie i finansowanie imprez sportowych i rekreacyjnych;
5.    organizowanie i finansowanie zakupu sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego
       niezbędnego do prawidłowej diagnostyki lekarskiej, ratowania życia, przywracania
       zdrowia i przekazywanie tego sprzętu osobom wymienionym w § 11;
6.    dofinansowywanie operacji i zabiegów przeprowadzanych w placówkach
       wymienionych w § 11;
7.    zakup niezbędnych leków na potrzeby osób wymienionych w § 11;
8.    udzielanie stypendium dzieciom i młodzieży wymienionym w § 11;
9.    organizowanie i prowadzenie zajęć terapeutycznych i artystycznych dla osób
       wymienionych w § 11;
10.  udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej osobom wymienionym w § 11.
11.  finansowanie działalności świetlicy rehabilitacyjnej dla osób niepełnosprawnych.

§ 13.

Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych i prawnych, prowadzących działalność zbieżną z jej celami.

§ 14.

W zakresie niezbędnym do realizacji celów statutowych Fundacja może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również powierzać w ramach innego stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności.

§ 15.

Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej osobom wymienionym w § 11 odbywa się na wniosek tych osób lub z inicjatywy własnej Fundacji.

§ 16.

W przypadku udzielenia pomocy finansowej osobom wymienionym w § 11, Fundacja zastrzega sobie prawo do kontroli wykorzystania przekazanych przez nią środków finansowych.

III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 17.

Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 5.000 zł, (słownie: pięć tysięcy złotych ), wymieniony w akcie notarialnym jej ustanowienia oraz składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji.

§ 18.

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.

§ 19.

Dochody Fundacji pochodzą z:
1.    darowizn, spadków i zapisów,
2.    subwencji osób prawnych,
3.    dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4.    dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,
5.    dochodów z aukcji, loterii fantowych i bali dobroczynnych.

§ 20.

1.    Dochody z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację
       wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
2.    Cała nadwyżka przychodów nad kosztami Fundacji jest przeznaczana na realizację
       celów statutowych Fundacji. Zabrania się w szczególności:
a)    udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku
       do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi
       członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku
       małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub
       powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
       drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
       zwanych dalej "osobami bliskimi",
b)    przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub
       pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób
       trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na
       preferencyjnych warunkach,
c)    wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub
       pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób
       trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d)    zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie
       Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach
       innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 21.

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie
o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

§ 22.

Osoby fizyczne i prawne, które dokonają na rzecz Fundacji darowizny lub dotacji (jednorazowej lub łącznej) w wysokości co najmniej 2.000 zł (słownie: dwa tysiące złotych), uzyskają tytuł Sponsora Fundacji.

§ 23.

Tytuł Sponsora Fundacji ma charakter osobisty.

IV. ORGANY I SPOSÓB ZORGANIZOWANIA

§ 24.

1.    Organami Fundacji są:
a.    Zarząd Fundacji
b.    Rada Fundacji.
2.    Nie można łączyć członkostwa w organach Fundacji.

ZARZĄD FUNDACJI

§ 25.

1.    Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, składa się jednej do trzech osób
       i powoływany jest przez Radę Fundacji na okres 4 lat. Po upływie kadencji Zarządu
       Rada Fundacji powołuje nowy Zarząd. Uchwała Rady Fundacji wymaga dla swej
       ważności większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków
       Rady”.
2.    Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą odwołania lub śmierci członka Zarządu.
3.    Rada Fundacji odwołuje członków Zarządu w razie:
e)    złożenia rezygnacji,
f)     podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka
       Zarządu,
g)    choroby, ułomności, lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność do
       sprawowania funkcji,
h)    nie pełnienia obowiązków członka przez okres dłuższy niż rok,
i)     nienależytego wypełniania funkcji członka,
j)     istotnego naruszenia postanowień statutu,
k)     nieudzielenia Zarządowi absolutorium przez Radę Fundacji,
l)     na wniosek Zarządu lub Rady Fundacji.
4.    Członkiem Zarządu nie może być osoba  skazana prawomocnym wyrokiem za
       przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo
      
skarbowe.

§ 26.

Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu i Sekretarza Zarządu Fundacji.

§ 27.

Pracami Zarządu kieruje Prezes.

§ 28.

Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 29.

Zarząd Fundacji:
1.    reprezentuje ją na zewnątrz,
2.    opracowuje roczne i wieloletnie plany jej działania uwzględniając wioski Rady
       w tym zakresie,
3.    sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
4.    sprawuje zarząd jej majątkiem,
5.    przyjmuje subwencje, darowizny, spadki i zapisy,
6.    kupuje i zbywa ruchomości i nieruchomości,
7.    ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenia dla pracowników
       Fundacji,
8.    kieruje bieżącą działalnością Fundacji i odpowiada za realizację jej celów
       statutowych,
9.    podejmuje decyzje w sprawie zmian w statucie, połączenia oraz likwidacji Fundacji
       występując w tej sprawie z wnioskiem do Rady,

10.  podejmuje decyzję o utworzeniu lub likwidacji oddziału, filii lub przedstawicielstwa
       Fundacji,
11.  organizuje zbiórki i imprezy publiczne, aukcje, loterie fantowe i bale dobroczynne,
12.  ustala wewnętrzny regulamin działania Zarządu.

§ 30.

Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składają:
1.    Prezes Zarządu samodzielnie,
2.    Wiceprezes Zarządu i Sekretarz Zarządu łącznie.

§ 31.

Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej 2/3 jego członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.

§ 32.

Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

§ 33.

Warunki pracy i płacy pracowników biura Fundacji określa Zarząd.

§ 34.

Zarząd może upoważnić inną osobę do czynności procesowych bądź też określonych ściśle czynności prawnych w imieniu Fundacji.



RADA FUNDACJI

§ 35.

1.    Rada Fundacji, zwana dalej Radą, jest kolegialnym organem o uprawnieniach:
       kontrolnych, nadzorczych, doradczych i opiniodawczych.
2.    Rada Fundacji jest kolegialnym organem kontroli lub nadzoru, odrębnym od organu
       zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej
       lub nadzoru, przy czym członkowie Rady Fundacji:
a)    nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi
       w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa,
       powinowactwa lub podległości służbowej,
b)    nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane
       z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c)    mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych
       kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne
       wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego
       Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§ 36.

1.    Rada składa się z 3 do 7 członków.
2.    Pierwszy skład Rady działający na podstawie niniejszego statutu powoływany jest
       przez Fundatora z zastrzeżeniem postanowień § 37 niniejszego statutu.
2a.   Fundator nie ma żadnego wpływu na skład osobowy kolejnych Rad Fundacji.
3.    Kolejne składy Rady powoływane i odwoływane są przez Radę Fundacji na okres
       4 lat w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
      
połowy członków Rady.
4.    Członkostwo w Radzie ustaje z chwilą odwołania lub śmierci członka Rady.
5.    Odwołanie ze składu Rady następuje w przypadku:
a.    złożenia przez jej członka pisemnej rezygnacji z pełnienia tej funkcji;
b.    śmierci osoby pełniącej tę funkcję;
c.    permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady i nie 
       uczestniczenia w posiedzeniach;
d.    trwałej utraty kontaktu z członkiem Rady trwającej ponad 1 rok;
e.    istotnego naruszenia postanowień statutu i nie realizowania uchwał Rady;
f.    umyślnego działania na szkodę Fundacji i godzącego w dobre imię Fundacji;
g.    powstania innych przeszkód uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Rady
       - również tych przewidzianych w § 37 niniejszego statutu.
6.    Kandydatów na nowych członków Rady zgłaszają: Przewodniczący Rady albo
       minimum 2 członków Rady.
7.    W przypadku ustania członkostwa w Radzie lub odwołania z pełnienia funkcji
       w trakcie kadencji skład osobowy jest uzupełniany przez przeprowadzenie wyborów
       na nieobsadzone stanowiska.

§ 37.

1.    Osoby wchodzące w skład Rady Fundacji nie mogą pozostawać z członkami
       Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa,
       powinowactwa lub podległości służbowej.
2.    Członkiem Rady Fundacji nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem
       za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo
       skarbowe.
3.    Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie
       zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż
       przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez
       Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
4.    Zasady zwrotu kosztów i wypłaty wynagrodzenia dla członków Rady określa Zarząd.

§ 38.

Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego.

§ 39.

Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
1.    W razie nieobecności Przewodniczącego Rady zastępuje go Wiceprzewodniczący.
2.    Przewodniczący Rady w szczególności:
a)    ustala przedmiot, termin i miejsce posiedzeń Rady;
b)    przewodniczy posiedzeniom Rady;
c)    reprezentuje Radę na zewnątrz;
d)    inicjuje i organizuje prace Rady.

§ 40.

1.    Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący z własnej
       inicjatywy bądź na pisemny wniosek co najmniej 3 członków Rady, a także na
       pisemny wniosek Zarządu.
2.    W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć osoby wchodzące w skład Zarządu.
3.    Decyzje Rady we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji podejmowane
       są w formie uchwał.
4.    Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
       w obecności co najmniej połowy członków Rady.
5.    Każda osoba wchodząca w skład Rady ma w głosowaniu jeden głos. W przypadku
       równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, a podczas jego nieobecności
       głos Wiceprzewodniczącego.
6.    Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią Regulamin.

§ 41.

1.    Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
2.    Rada w szczególności:
a)    zatwierdza opracowane przez Zarząd programy i strategie działania Fundacji oraz
       nadzoruje ich realizację;
b)    rozpatruje i zatwierdza sprawozdania merytoryczne i finansowe Zarządu
       z działalności Fundacji oraz udziela mu absolutorium;
c)    uchwala i zmienia Regulamin Rady;
d)    występuje do Zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
e)    wyraża opinie w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.

V. ZMIANA STATUTU

§ 42.

Decyzję w kwestii zmiany statutu, a w tych ramach zmiany celu Fundacji podejmuje na wniosek Zarządu – Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 43.

1.    Dla efektywnego urzeczywistniania swoich celów Fundacja może połączyć się
       z inną Fundacją o podobnych celach na warunkach określonych przez
       zainteresowane strony.
2.    Decyzję o połączeniu z inną Fundacją podejmuje na wniosek Zarządu - Rada
       Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały.

§ 44.

1.    Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana,
       lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku.
2.    Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje na wniosek Zarządu – Rada Fundacji
       w drodze jednomyślnej uchwały.

§ 45.

Sposób likwidacji Fundacji.
1.    Likwidatora Fundacji wyznacza Zarząd Fundacji.
2.    Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
a)    zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
b)    wezwanie wierzycieli fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych
       wierzytelności w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia,
c)    sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
d)    sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
e)    ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku
      
fundacji,
f)     przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po
       zaspokojeniu wierzycieli,
g)    zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem
       o wykreślenie fundacji z rejestru,
h)    przekazanie dokumentów fundacji do archiwum państwowego.

§ 46.

Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, na rzecz: Zespół Placówek Opiekuńczo Wychowawczych „ Dom Dziecka ” 43-309 Bielsko – Biała ul Pocztowa 24 tj. osobie, której działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

§ 47.

Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie, do dnia 31 marca, sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.


Bielsko – Biała, dnia 28.03.2011r.

wykonanie: www.kompmar.net.pl